Ekonomi

För att förvalta och sköta drift/underhåll av vägen väljs en styrelse vid ett årsmöte som hålls i september varje år. Styrelsen tar fram en budget för nästkommande verksamhetsår (maj-april) som presenteras och fastställs på årsmötet.

 

Kostnaderna för att drift/underhåll av vägen fördelas efter de andelstal som varje fastighet tilldelats vid förrättningen. Betalningsansvaret åligger den som är inskriven ägare hos Lantmäteriet på stämmodagen. 

 

Vägen har även ett statsbidrag för driften från Trafikverket. Statsbidraget är kopplat till en godkänd tillsyn av vägen från trafikverket (vart 5:e år). Förutom normal drift och underhåll sker en obligatorisk avsättning till till en underhållsfond för större åtgärder ex asfaltering, broåtgärder. Till sådana arbeten kan särskilt statsbidrag sökas.

 

© Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.